Uke 49 Innredning av stue i blokkleilighet del 1

I faget PFO har jeg fått en innrednings oppgave av en stue,med spisestue, i en blokk leilighet.
Min kunde er 25 år og jobber som frisør. Hun bor alene, men liker å holde venneselskap og vil derfor ha et stort spisebord med gode stoler. Hun vil også ha en sofakrok.
Hun liker stilen Shabby Shic, med glamorøse detaljer.


Så langt i oppgaven har jeg gjort dette:

Moodboard
Jeg har lagd et moodboard for å beskrive stilen, vise farger,materialer og vise hvilke møbler jeg har valgt for rommet.

Veggene: skal være hvite, med en lilla kontrastvegg i sofakroken.
Gulvet: en lys parkett i eik
Oppbevaring: kommode med hyller og skuffer. Glass skap til oppbevaring og utstilling av fint servise.
Spisebord med stoler står til høyre i bildet.
Sofa med stuebord står til venstre, stolen ved det runde bordet er til stuen.
Det runde boret tenkte jeg å bruke som et møbel i det nederste venstre hjørnet, eller til å ha en eller to stoler ved som et kaffe bord ved vinduene mot balkongen.




Dette er en digitale skisser av hvordan jeg kunne tenke meg å innrede stuen.

Nr. 1
Her er spisebordet på langs, dette fremhever rommets lengde.
Jeg plasserte sofaen på veggen mot kjøkkenet, og satte inn ekstra stoler, slik at når hun har besøk er det flere sitteplasser til å slappe av i og ikke bare rundt spisebordet.




Nr. 2
Spisebordet er plassert på tvers i rommet, dette avgrenser mat og spiseområdet fra stuen.
Jeg satte også sofaen på veggen til høyre, og da så jeg at stolenes plassering ble bedre.


Funksjonsanalyse
Bruker beskrivelse

Antall brukere: 1

Kjønn: Kvinne

Frisk/Syk: Frisk

Funksjonshemmet: Nei

Individuelle behov: Spisebord til mange, sofakrok

Arbeidssituasjon: Frisør

Interesser: Middagsselskaper og sosiale sammenkomster

Aktiviteter: Spising, avslapping

Generelle behov: Sitteplass, spiseplass

Livsstil: Sosial

Økonomi: God

Div.: ha god plass til gjester

Boligens muligheter

Boligtype/arkitektur: Boligblokk

Arealstørrelse: ca. 40 kvm

Særpreg:......

Plassering i terreng: høyt

Retttings orientering: ..........

Lysforhold: ganske godt

Utsikt/innsyn: god utsikt, lite innsyn

Naboskap/rom: andre leiligheter i blokken

Eksisterende farger/materialer: Ingen

Oppvarming: Sentralvarme

Lydforhold: Ganske godt lydisolert

Skal beholdes/ gjenbrukes: eksisterende planløsning
Skal fjernes: Ingen ting

Skal fornyes: Interiør

Strukturering av behov og muligheter

Rom type: Stue/Spisestue

Antall funksjoner: spise, slappe av, være sosial

Aktive og passive soner: spiseplass, sofagruppe

Prioritering av areal: Spisebord

Behov for avskjerming: Nei

Flerfunksjons areal: Ja

Faste innredninger og møbel typer: Nei


























Kommentarer