CAVm1

 Rapport og timeliste for CAVm1


Rapport:
Lastet ned huset og åpnet det i AutoCAD, hentet noen møbler jeg har lagd før og bestemte meg for at stuen skulle være i 3.etg. Åpnet 3ds Max og linket filen fra AutoCAD slik at jeg kunne gjøre endringer og legge til ting jeg kom på underveis. Jeg begynte å legge materialer på de store flatene som tak, vegger og de kurvede fasadevinduene. Jeg kom til en utfordring når det gjaldt de andre vinduene, der var det vanskelig å velge rett flate og jeg måtte innom forumet for å få en forklaring på det. Møblene fikk materialer og jeg gikk tilbake i AutoCAD for å lage vaser til å pynte opp i bokhyllen. Oppdaterte linken i 3ds Max og la til porselen og glass materialer på disse.

Jeg ville legge andre materialer på innsiden av veggene og taket og prøvde flere metoder, blant annet samme metode som ble brukt til å legge materialer på vinduene, men det fungerte ikke og jeg bestemte meg for å komme tilbake til dette (noe som jeg ikke fikk tid til, og valgte å hoppe over). Jeg forsøkte også å få til å legge et annet materiale på balkongene, slik at de ikke hadde samme teppegulv som inne. Dette lyktes jeg med i 2.etg. men ikke i 3.etg. der det er samme solid som er gulvet ute og inne. Skulle ønske jeg fikk det til, det er jo litt teit med teppegulv på balkong.

Jeg gikk tilbake i AutoCAD for å konstruere lamper til rommet. Valgte å lage en veggspott, veggskjold, gulvlampe og taklamper. Oppdaterte linken i 3ds Max og la til selvlysende materialer på vegglampene, valgte materialer på lampeskjermene og detaljer. Så begynte jeg å plassere lys i lampene, gjorde en del innstillinger og var veldig fornøyd med hvordan de så ut i Viewporten og testrender.

Test Render
Å plassere kamera var en mye større utfordring en jeg hadde trodd. Det var mye frem og tilbake for å få rett høyde på kamera og target, og ikke så rent lite frustrerende å få tak i objektene uten å komme borti alt. Dette førte til at jeg kom borti vegger og gulv, disse ble da litt forskjøvet og jeg jobbet en stund med å få dem på plass igjen, her kunne jeg vel ha frosset eller låst disse elementene.

Oppdaget at jeg hadde møbler og lamper som fløt rundt på rare steder i modellen, vet ikke hvordan dette skjedde men da jeg valgte Bind på linkmanager kunne jeg slette dem.

Satte opp daylight system, og prøvde meg på flere bakgrunnsbilder litt frem og tilbake. Prøvde å rendre de første bildene og oppdaget at lampene mine ikke lyste i render. Forsøkte flere innstillinger, exposure, burn, lampeinnstillinger, slå av daylightsystem osv. men det ble ikke slik jeg ville ha det. Var på dette tidspunktet kommet til helgen og jeg skulle på jobb fredag, lørdag og søndag.

Jeg rendret, endret innstillinger, rendret igjen, fikk utallige feilmeldinger, prøvde både ActiveShade og Production Rendering Mode. Jeg lot PC'en rendre på natten, mens jeg var på jobb og innimellom når jeg var hjemme satte jeg på nye render fra de 4 forskjellige kameraviewene. Flere ganger kom jeg hjem til et perfekt renderbilde, og i det jeg skulle trykke på lagre fikk maskinen nokk og lukket programmet med feilmelding før jeg fikk sjansen til å lagre. Tilslutt var det søndag kveld og jeg måtte bare nøye meg med de renderbildene jeg hadde fått til, selv om jeg overhode ikke er fornøyd med hvordan lyset fremstår i lampene er mange av materialene fine.

Hvis jeg ser bort fra renderbildene syns jeg oppgaven gikk greit til at det er første gangen jeg jobber i 3ds Max. Men det er tusen ting jeg skulle ønske jeg fikk bedre tid/fikk til å endre på. Og jeg burde sikkert spurt mer i forumet, men jeg syns det kan være litt vanskelig med tiden det tar å få svar på et problem man har, når man har dårlig tid til å gjøre noe med det pga. jobben denne helgen. Kamera 2 fikk også plutselig hvit gulv på lørdagskvelden, uten at jeg vet hvordan det skjedde, fryktelig irriterende.

Jeg ser at dette kan bli et veldig morsomt program når jeg får teken på det, likte også at man kan linke til AutoCAD å jobbe frem og tilbake med innredningdetaljer, å se det i et mer ekte miljø i 3sd Max.
Kamera 2
Kamera3
Kamera 1


Kamera 4


Timeliste for møbler, belysning og materialer :
2t :            lage enkle møbler
1t :            materialer på store flater i modellen
1t :            materialer på møbler
50min :     finne ut hvorfor jeg ikke får til å legge materialer på enkelte objekter (vindu)
55min :     konstruere vaser for å pynte opp bokhyllen
1t :            legge materialer på de objektene jeg ikke fikk det til på
1t 45min : konstruere lamper til rommet
30min :     lage materialer til lampene
55min :     plassere lys i lampene
2t :            plassere kamera, prøve bakgrunns bilde, sette opp daylightsystem
1t :            plages av at enkelte ting har flyttet seg rundt i tegningen, prøve å finne løsning....
1 helg :     rendering
1t:             skrive rapport



Kommentarer