Vi1m2


Rapport for Vi1m2

 

Prosjektplan:

 Dette var min prosjektplan for denne oppgaven, den lagde jeg første dagen da jeg planla oppgaven.



Timeliste:

Dette er timene jeg faktisk har brukt, 49 timer tilsammen. Jeg startet dagene mine i 7 tiden om morgenen, og holdt på til halv 12 nesten alle dagene. Med noe få timers pauser, og litt "fritid" under rendering er dette den oppgaven jeg har jobbet mest med så lagt i studiet. Men det er også den oppgaven jeg har hatt mest problemer med også.




Rapport: 

Det kjentes rart å starte opp igjen etter ferien, det var som om alt jeg hadde lært i 3ds Max hadde forsvunnet i julen. Alt kjentes fremmed, og jeg brukte noen timer på å komme i gang. Jeg lagde stue og spisestuemøbler i AutoCAD, importerte dem og startet på materialene allerede på mandags kveld. Tirsdag morgen fikk jeg feilmelding på feilmelding i filen jeg hadde lastet ned med oppgaven, og måtte starte på nytt i kl.12.

Etter å ha lastet ned den nye filen, som også var oppdatert gikk alt fint. Fortsatte med materialer og noen innredningsdetaljer som bøker, vaser og en kommode. Lagde også en lampe i 3ds Max.
Begynte å sette inn lys i spottene, det var en utfordring på veggspottene som pekte alle veier. Fikk selvfølgelig problemer med at lyset ikke vistes i rendering slik som i forrige oppgave, brukte noe tid på å prøve å finne ut av det, men måtte gi meg med det for å komme videre. 

Det var på dette tidspunktet at materialene begynte å forsvinne hver gang jeg åpnet filen pånytt, sofen min ble glass, møblene mine ble trefarget(selv om de hadde maling i utgangspunktet), så begynte veggene mine å bli glass, som plutselig kom frem når jeg skulle rendre. Derfor måtte jeg flere ganger gå inn å legge på materialene på nytt. Dette skjedde med nesten alle objekte jeg hadde brukt muli-materialer på med material ID.

Når jeg begynte å rendre gjorde jeg noen feil selv i starten, jeg glemte å sjekke at tiden sto på unlimited første gangen og fra første til tredje gangen rendret jeg ut bilde i feil størrelsesformat. denne feilen tok fra meg noen timer. Jeg prøvde jo å få gjort andre ting, som det å gå ut en tur, og da oppdaget jeg ikke feilen før etter en stund. Men da jeg fikk rettet opp i dette og fikk rendringen i gang tok det meg godt over 4 timer, mer rundt 6-8 timer for å få et greit bilde. Da begynte jeg å henge etter og det var en smule stressende å sitte å se på at PC'en jobbet i sirup. 
Hver gang jeg hadde rendret et bilde og lagret det krasjet programmet, og hver gang dette skjedde hadde jeg glemt å lagre de siste instillingene(dum feil) og dette tok jo noe tid. restartet også pc'en en del ganger for den bråkte som et jetfly. 

Midt oppi dette begynte feilmeldingene å hagle, og autodesk ba meg å kjøre oppdatering, det tok jo mye tid med min netthastighet.

Fredag fikk jeg endelig begynt med photoshop, det gikk overraskende bra, og jeg følte at jeg fikk det ganske bra til.

når det kom til path constraint animeringen er jo det noe jeg ikke har gjort før, og fordi jeg valgte å jobbe mye før jul hadde jeg ikke vært kjempenøye på den modulen(dumt valg, skal ikke skje igjen)
tok det meg både tid å lage det og når jeg endelig fikk det til ville ikke pc'en min noen ting. Programmet slo seg av, eller frøs, og jeg forsøkte lenge å lage en preview før jeg endelig fikk det til på søndags kveld. Nå skulle jo selvfølgelig universet motarbeide meg, så den står å laster opp på youtube nå i sneglefart. 



Konklusjon: 

Les og gjør alle modulene nøye, skriv mer notater om hvordan programmet og snarveiene fungerer slik at man ikke starter på 0 etter en pause i programvaren. Mye glemmes over en juleferie, og jeg skal lese mer i 3ds Max boken. Jeg syns denne oppgaven var 30% meg og 70% PC'en min, og jeg har ikke tenkt å la den stoppe meg igjen, derfor skal jeg kjøpe meg ny, veldig snart.


Kilder til bilder brukt i photoshop:

http://www.graceathleticspt.com/mid-century-modern-pendant-lights/

http://shadowsteve.blogspot.no/2014_03_01_archive.html

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Oosterpark_field_of_grass.JPG

https://www.google.no/search?q=horizon&biw=1408&bih=692&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiQ1eeG_K_RAhWBEiwKHfnxAYcQ_AUIBigB#imgrc=d9R6SOO-NYXapM%3A

http://zartart.com.au/1/2446/Resin_Art.aspx

Kommentarer

Legg inn en kommentar