uke 3 Stue oppgave i PFO

Da er jeg  ferdig med stue oppgaven som jeg startet på i uke 49. Siden sist har jeg jobbet i ArchiCAD med plantegningen, innredet og dekorert. Jeg legger ut Moodboardet på nytt siden det er en del av det ferdige produktet, også den ferdige plantegningen og opprissene med beskrivelse.




Dette bilde gir en oversikt over det praktiske og tekniske resultatet, mer estetiske bilder kommer lengre ned i innlegget.


Plantegning:
Jeg valgte å lage sofakrok i hjørnet til høyre, det er to sofaer, er stuebord, et bord med lampe i øverste hjørne og to kommoder til oppbevaring i nederste hjørne med TV på.

I venstre hjørne er en bokhylle.

Spiseplassen plasserte jeg nært kjøkkenet og stilte det på langs av leiligheten for å ikke dele av stua, slik at  føles som et helhetlig rom, og gir et inntrykk av at rommet er større.

Belysning:
Lampen på hjørnebordet, lysekronen over spisebordet og spotter i taket.

For å vise rommet i oppriss tok jeg utsnitt av rommet, dette bilde er et kart over hvor utsnittene er tatt.



Oppriss:

Dette er vindusveggen der man ser (fra høyre) siden på bokhylla, vinduer og altandør med gardiner, og en del av sofakroken med benkeskapene og TV'en.


 Dette er sofakroken sett fra enden av spisebordet, her ser man sofaene, lampen og benkeskapene fra siden med Tv'en på. På den veggen man ser horisontale linjer er kontrast tapeten i lilla.
Dette er spiseplassen sett fra vindusveggen, det som ble svart i bakgrunnen er et speil, så ser man tydelig lysekronen og spisemøblene.
Her ser man spiseplassen ved vinduet og bokhyllen i hjørnet.




Isometriske bilder:

Her ser man hele stua (og kjøkkenkroken bak) i isometrisk fugleperspektiv. Dette bilde gjør at man ser bedre hvordan det kommer til å se ut estetisk og ikke bare teknisk som i opprissene. Her ser man fargepaletten i hvit, gull og lilla -og plassering av dekoren som putene i sofaen.

Dette bilde viser stua fra en annen vinkel, slik at man får sett mer innsiden der veggene skjulte i det forrige bildet. Bilde gir et godt inntrykk av hvordan kontrastveggen i lilla påvirker rommet og man får se gardinene i gull og noen av de andre gull detaljene i rommet.


På dette bildet ser man spiseplassen enda bedre en i det første bildet, og gull detaljene på stolben,lysekronen og i gardinene på den veggen også.

Stuebodet og fargene i tapet og puter.

Spiseplassen med alle gulldetajene.


Hele stuekroken.

Egenvurdering:

I forhold til Moodboardet ble det noen endringer på møblene, men jeg har prøvd og holde meg til den originale ideen og gjøre slik at man ser sammenhengen mellom moodboard og det ferdige produktet. ArchiCAD har sine begrensninger når det gjelder Shabby Shic stilen, men jeg fikk det til å ligne etter noen runder med innstillinger og tilpasninger. Jeg syns det ble ganske bra, og jeg tror jeg fikk med alle kravene kunden hadde i oppgaveteksten. Tror kanskje jeg er blitt litt bedre i å jobbe med ArchiCAD etter denne oppgaven, siden jeg oppdaget flere måter å endre møbler og hvordan man kan lage egne farger. 

Kommentarer