Designhjørnet 07.02 uke 6

På Designhjørnet i dag var de fleste på Interiørmessen i Stockholm, noe jeg også ville gjort vis jeg hadde muligheten, håper jeg kan dra til neste år.

Jeg kom dit og begynte å tegne kontorlokalet, som jeg tegnet for hånd forrige gang, inn i ArchiCAD. Siden jeg bruker skole PC'en var det litt vanskelig, og det gikk sakte når den skulle lagre eller gjøre store endringer.



Når jeg hadde jobbet med det en stund, fikk jeg en oppgave fra hun som er Landskapsarkitekt.
Prosjektet hun jobbet med var uteområdet til en barnehage, og min oppgave var en del av hagen som skulle være et sanse-rom. 

Dette er presentasjonen hennes om prosjektet.
Et sanse-rom er et område der lek med lyd er i fokus. Lyd ved bevegelse, figurer og lek.

I beskrivelsen for oppdraget hadde hun skrevet at det skulle være en barnehage som vektlegger natur og kulturopplevelser for barna. Istedet for å bearbeide terrenget mye hadde hun heller tilført elementer som skulle oppfordre til lek, bevegelse, utforsking og læring, i tillegg til å ha praktiske funksjoner. 

Et eksempel på det er en mur med to nivåer, der man kunne gå og balansere, men også sitte på som en lang benk.

Videre forklarte hun at område må være praktisk og funksjonelt for både barn og voksne. I planleggingen av uterommet har hun derfor tenkt på sol og vindforhold, tilført vann elementer. Det er også lagd stier som gir en fin flyt når man beveger seg, og gir en fin oversikt over området.

Hele barnehage-hagen er basert på organiske former, linjer og harmoni. Den grunnleggende ideen er at det ikke skal være ferdig fabrikkerte lekestativer, men at barnehagen skal være unik og skape et godt kreativt miljø for barna og de ansatte.

Jeg designet en benk, et bord og et "lydrør".


en rask skisse over mine første ideer.
Lydrøret er formet som et sneilehus, der man kryper inn og kan høre på stemmen sin i forskjellige materialer som metall, plast og puter som røret skal være dekket av på innsiden i forskjellige områder. På denne måten kan barna oppleve ekko av sin egen stemme i forhold til forskjellige materialer, og samtidig kjenne på overflater og ha det gøy med å krype inn og ut av ulike innganger.


Det var artig at jeg  fikk prøve meg på litt landskapsarkitektur, neste gang fortsetter jeg med kontorlandskapet i ArchiCAD.


(flere bilder kommer når jeg klarer å laste dem opp)

Kommentarer

  1. Så heldig du er som får gjøre så mye spennende Amanda!!! Genial utplasseringsplass dette her :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar