Designhjørnet 7.03 uke 10

Kontor Moodboards


I dag på Designhjørnet hadde jeg på grunn av data problemer ikke så mye å gjøre, derfor valgte jeg å sette med litt inn i kontor, kontorlandskap og kontorbygg.

Jeg har lagd noen moodboards som jeg tenkte jeg skulle beskrive litt nærmere, si mine meninger og skrive litt fakta om.

Fargerike kontor:

Offentlige kontor har en tendens til å være ganske intetsigende, grå og kjedelig. Det er ikke mange kontorlandskaper jeg har sett selv som er fargerike, interessante eller inspirerende. Derfor valgte jeg å lage et glad-moodboard som viser gode eksempler på hvordan et kontor kan være litt artigere å komme på jobb til eller besøke.

Fargesetting av kontor kan gjøres så enkelt som en farget kontor stol, skillevegg eller en sterk farge på en stor sofa eller vegg. 

Hvis det er et leie lokale som kanskje ikke skal høre til en bedrift i uoverskuelig fremtid er det enklere å sette farge på ting som ikke er permanent som stoler, noe oppbevaring eller bare permermene i hyllen. 

Jeg ville ikke jobbet i et grått, hvit eller beige kontor. Uansett om man jobber med regnskap, som advokat eller i et kreativt miljø er farge inspirasjon i hverdagen noe alle trenger. 


Derfor vil jeg trekke Designhjørnet frem som et av de fineste fargerike kontorene jeg har sett. Med en nydelig mørk rosa/lilla farge i inngangen, turkis sittegruppe som blikkfang midt i det rolige kontorlandskapet i svart og hvit - og med en spennene bildetapet i perspektiv på den innerste veggen.
Sofagruppen i turkis.
Bilde tapeten på den bakerste veggen.

Inngangspartiet, det første man ser.




Jeg lagde også et moodboard for gamle kontor, egentlig bare fordi jeg fikk det opp i bildesøkene til de andre moodboardene. Men jeg syns det var en fin kontrast til de fargerike og lyse kontorene jeg har gitt eksempler på, å vise hvordan kontorene rundt forrige århundreskifte så ut.

De var ofte ganske mørk, hadde stort sett mørk brune eller svarte møbler og var veldig formell. Skinnmøbler og robuste hel-tre møbler var standarden i forhold til dagens laminerte plater, glass plater eller plast møbler.

Kontor utstyret var også veldig forskjellig fra dagens, det var en skrivemaskin, bøker, arkiv esker og kanskje en egen telefon. Mens idag har alle hver sin PC, mobil, harddisker, permer, printere, stiftemaskiner, post-it lapper osv. 




































Det siste moodboardet jeg lagde var kontor bygg. Og siden det finnes så mange kjedelige og intetsigende kontor bygg valgte jeg de mest interessante jeg kunne finne.

Det øverste bilde av et eggeformet bygg står i Mumbai, India. Til høyre for det er et slags tykt pariserhjul, som står i Abu Dhabi. Til venstre for "egget" er et tysk kontor bygg som står i Friedrichstrasse 40.

Bygget med den store glass flaten og de organiske linjene er Lore'al's hovedbygg i Stockholm, lagd av IAMZ design studio.

Bygget under det med vinduene i forskjellige vinkler heter Alpha Tower.

Bygget under det tykke pariserhjulet står i Hong Kong.

Og det siste bilde er av et kontorbygg i Berlin.

Kommentarer