Designhjørnet 21.03 uke 12

Idag fikk jeg en ny oppgave, det var design og utforming av en skobutikk for barn. Jeg fikk en skisse av lokalet, men mål også var oppgaven og innrede samt lage en utstilling til vinduet.

Jeg begynte med å tenkte litt på sko butikker, hvordan det var å kjøpe sko da jeg var 5-10 år og hva som kunne gjøres andreledes i forhold til vanlige sko butikker.

 Det første jeg begynte med var plantegningen, jeg ville ha en hevet "boks" i vinduet til utstillingen for å få den litt opp fra gulvet/gata slik at det ble mer i øye-høyde for voksne, samtidig som det skulle være en boks der barna la merke til hva som lå nederst i utstillingen. Boksen eller benken langs vinduet skulle gå over i en buet hyllereol, på venstre vegg, med skråstile hyller slik at det skulle bli enklere å se skoene selv om de var høyt oppe. På høyre side når man kommer inn døren skulle det være en mindre hylle, enten til pensko, eller nyheter. Disken skulle også være buet slik at den sto i stil med hyllene og følelsen av myke former i rommet. I midten av butikken plasserte jeg en rund sittepuff, med en liten forhøyet søyle i midten til utstilling.



Dette er en skisse som viser hylleløsningen litt bedre, her ser man den kurvede utformingen og får en ide om hvordan resultatet blir.

Her prøvde jeg så godt jeg kunne å skissere disk området, og fant ut at det er utrolig vanskelig å få kurvede former korrekt i prespektiv, men jeg tror allikevel skissen min viser ideen.

 Til slutt begynte jeg litt på skissen av vinduet, og tenkte litt på hva jeg ville ha med i utstillingen. Mer om det kommer senere.

Etter all skisseringen begynte jeg å jobbe med prosjektet i ArchiCAD. Jeg kom ganske langt, gjorde litt hjemme, og kom godt i gang med det. Jeg hadde noen problemer med å få gode bilder fra ArchiCAD, men jeg håper det vises at det jeg har lagd i programmet er likt skissene mine. Farger har jeg enda ikke bestemt meg for, men det blir sterke fargerike blikkfang på de store tingene og hvite hyller for å fremheve skoene.




Kommentarer