DIY Sittebenk til gangen


Jeg og snekkern min har de siste dagene jobbet med en sittebenk til gangen. Den ytterste gangen vår er veldig liten, og har vinkler som gjør det litt vanskelig å få noe til å passe. Derfor tok jeg mål og tegnet en enkel skisse for å illustrere ideen min til snekkern. Han svingte seg rundt å bygget en kasse/ramme, siden den bare trengte å ha en side som var tett kan man vel kalle det en ramme. I tillegg ville jeg ha et lokk til den slik at den kan bruke den til oppbevaring av sko og vinterklær.
Skisse
                                                   Benken i starten av prosjektet.

Til lokket ville jeg ha en pute, og enten den skulle være løs eller fast måtte jeg jo ha skumgummi. Derfor dro vi på IKEA for å kjøpe en babymadrass. Vyssa madrassen er 5 cm tykk, 60 bred og 120 i lengden. denne passet perfekt, og den var veldig enkel å skjære til.




Da skumgummien var skjært til bestemte jeg meg for å stifte fast stoff, istedet for å sy pute som kom til å skli frem og tilbake. Til å feste stoffet og skummet brukte jeg en lim pistol og en stiftemaskin.


Her stiftes det:) gikk med ca. 200 stifter...



FØR:


ETTER




Vanskelig å vise ordentlig siden gangen er så liten, men jeg håper dere ser og forstår. Som dere ser malte vi fronten hvit, og den går kant i kant med dør listene, slik er det enklere å holde det rent. Siden stoffet jeg valgte ut var veldig små striper på ble det ikke behagelig å se på da vi hadde festet det. Istedet for å begynne på nytt med å legge stoff fant vi ut at det hadde hvert fint med "knappe-hull" eller knappe-fordypninger i puten. Dette fikk snekkern til med bolter og en drill. Ved å bryte opp stripene fikk vi et mye mykere uttrykk og det ble behagelig å se på, slik at man ikke skvetter til når man åpner døra :) 


Kommentarer

  1. Hei.
    Jeg begynte å lese bloggen din for noen dager siden. Jeg pleier aldri å legge igjen noen kommentarer, men må bare si at jeg syns den benken ble kjempefin :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar