Oppgave nr. 3 Kjøkken, Skandinavisk design

Da var kjøkken oppgaven ferdig og innlevert på fredag. Her kommer bildene fra hele oppgaven og prosjektrapporten jeg skrev fredags kveld. Jeg må bare beklage at jeg ikke har fått lagt det ut fortere, men bildene ville ikke sammarbeide, så det får bli som det blir.

Selve kjøkken innredningen kom på ca. 65 000,- og alt til sammen med gulv osv.
kom på rundt 100 000,-

Moodboard, beskrivelse av stemningen i rommet.


begynnelse av oppriss

ferdig oppriss

nærbilde av oppriss

nærbilde av krakken i oppriss, tegnet helt uten detaljerte mål.

begynnelse av iso




nærbilde av iso, rett før fargelegging.
begynnelsen på fargelegging, grunnfarger og trestuktur.
nærbilde av spiseplass, med de veeeldig vanskelige stolene som ikke hadde mer en 3 mål.




Material collage, her skrives alt som er i oppgaven og bildene av ting plasseres.


Belysnings plan, fikk ikke til å snu det, så dere får skakke på hodet :) her er de forskjellige lystypene beskrevet og satt inn med mål på hvor de skal stå.




Prosjekt rapporten er en grundig beskrivelse, dere trenger ikke lese hele, men jeg har lagt den ut likevel :)



Prosjekt rapport

Beskrivelse:
Dette er et kjøkken i en leilighet i et hus fra 1900 tallet. Kjøkkenet er på ca. 38 m2, er L-formet, har en takhøyde på 250cm. 2 dører, 4 normale vinduer og 2 store vinduer sammen som et. Vinduene har brystnigshøyde på 90cm h. 230 cm. Det store vinduet er 20cm over gulvet h.230 cm. Dørene i rommet går ut til gang og stue, spisebordet står nærmest døren til stua.

Gulvet er eik laminat, tak og vegger er hvit, vegger: S 0505-Y . Kjøkken innredningen er i hvit foliert mdf, benkeplaten er av eik. Hyllene over benken er i ask, spisebordet har ben i eik og pulverlakkert trefiberplate på toppen. 2 av barkrakkene er i «fargen» natur, den tredje er malt i en gjennomsiktig sterk gulfarge.

Beskrivelse av kjøkken innredning:
Når man står ved spisebordet begynner kjøkken innredningen med en barløsning, som rommet har også kjøkkenet fått en L-form. I barløsningen er det først en 60 modul med skuffer, så 2x80 med skuffer, før det kommer et skap som er snudd andre veien som en utnyttelse av hjørnet, samtidig som man ikke bryter opp linjene i kjøkkenet med et synlig skap. Etter / i hjørnet kommer vasken i en 80 modul med søppelsorterings skuffer. Så en 80 modul mellom vask og oppvaskmaskin til bestikk, glass og fat. Etter den innbygde oppvaskmaskinen kommer en 80modul og 2x60 moduler, alle med skuffer. Høyskapene kommer inntil vinduskarmen og rommer en ovn i høyde med benkeplaten, med skap over og skuffer under. Helt i hjørnet står et innebygd kjøl/frys skap.
Kjøkkenøya består av tre 80 moduler med skuffer på den ene siden og tre 80x40cm åpne hyller på den andre siden. Sentrert over den midterste 80 skuffen er koketoppen, og over henger den runde viften.

Drøfte/Begrunne/Analysere:
Kunden ville ha et relativt billig kjøkken, derfor ble en innredning fra Ikea valgt. Gulv, lister, bord og hvitevarer er også fra Ikea. Spisestolene er det billigste i rommet, og kommer fra Jysk. Belysning er fra room21.no, hylle og barkrakker fra Bolina.no. Selv om de ville ha det billig var de også opptatt av skandinavisk design og farger. For å skape en mer eksklusiv stil har jeg valgt trendige, populære og litt dyrere detaljer slik at det kjøkkenet ikke skal få et typisk billig preg selv om det er enkelt. Det var viktig at kjøkkenet ikke ble et showroom for Ikea, men noe personlig og stilriktig. Farge innslagene kommer i form av den gule barkrakken, de gule pendlene over baren og den fargerike taklampen over spiseplassen. Å fokusere på rene linjer, linjer gjennom rommet, plassering av belysning og enkle møbler ga rommet et mer luksuriøst preg, og tar fokuset bort fra at det er et billig kjøkken. Ikke at det er noe galt med et billig kjøkken, men man ønsker jo at kjøkkenet skal virke dyrt, personlig og spesielt.

Kjøkkenløsningen er valgt både av praktiske og estetiske grunner. Det er en god arbeistrekant, der det er kort vei mellom ovn, koketopp og vask-i forhold til kjøkkenets størrelse er plassen både godt utnyttet og det er kort avstand til det meste. Bar løsningen er en løsning man kan bruke til raske frokoster, fordi den har kortere avstand til kjøleskapet en spisebordet. Uten overskap føles rommet luftigere, større og lysere. At overskapene er samlet i et hjørne, og går helt opp til taket gjør at de føles som en integrert del av rommet og virker ikke for voldsomme i forhold til det åpne kjøkkenet. Innredningen er også plassert slik at man kommer inn til kjøkkenet fra gangen og kan sette fra seg varer på øya og rett inn i kjøleskapet, mens spiseplassen er plassert nærmest døren til stua, siden det er naturlig å flytte seg fra spiseplass til stue både i hverdagen og i selskapsituasjoner.

Konklusjon:
Ut fra kundens ønsker har jeg kommet frem til en løsning jeg mener oppfyller alle kravene, selve kjøkkeninnredningen kom på ca. 65 000 og tilsammen kom hele rommet på rundt 100 000. Det mener jeg er innenfor et billig kjøkken på denne størrelsen. Det er innslag av farge i rommet, men samtidig er det «rent» og vil ikke virke rotete når man setter inn personlige eiendeler. Jeg fokuserte mye på den skandinavisk design biten av oppgaven, og det føler jeg at jeg har klart å formidle. Det går også, etter min mening, en rød tråd igjennom hele oppgaven fra stemningscollagen til det endelige resultat.

Hvis jeg skulle gjort noe andreledes er det å bruke tiden litt bedre, jeg holdt på lenge før jeg fant en god planløsning. Det er også noen små feil i tegningene av oppriss og iso, som jeg kunne rettet opp hvis jeg hadde hatt bedre tid. Foringen ved kjøleskapet skulle være 5 cm, og det skulle være 5 cm foring i hjørnet ved vasken. Jeg innser også at jobbingen har gått sakte fordi det er mange endringer i måte oppgaven skal utføres på i forhold til min forrige skole. Alt i alt er jeg fornøyd.







Amanda Betten 3DH

Kommentarer

  1. Så utrolig flott!!
    Helt etter min smak) så flink du er!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, jeg skal prøve å få "has" på bildene mine, slik at bildene av den helt ferdige Iso'en vises :) Syns bloggen din med alle DIY prosjektene var kjempefin, alltid gøy når man kan lage ting selv :)

      Slett

Legg inn en kommentar